Locatie Van der Waalslaan

De ouderraad (OR) adviseert de schoolleiding en de medezeggenschapsraad (MR) van de school over onderwerpen die voor ouders en leerlingen van belang zijn. De OR mag de schoolleiding gevraagd en ongevraagd van advies dienen. De ouderraad behartigt de belangen van ouders/verzorgers en indirect dus ook de belangen van leerlingen. De OR fungeert als klankbord voor de directie en is alert op bijzondere zaken binnen onze school en in het onderwijs in het algemeen.

Organisatie ouderraad

In de OR zijn de ouders van leerlingen vertegenwoordigd. Het Bonhoeffer College roept ouders van leerlingen ieder schooljaar op, om zich aan te melden voor deelname in de ouderraad. De school streeft daarbij naar een evenredige vertegenwoordiging van ouders van leerlingen uit de verschillende afdelingen en leerjaren.

Contact

De OR vindt het belangrijk te weten wat er bij ouders en leerlingen leeft. Pas dan kan de ouderraad optimaal functioneren als spreekbuis en klankbord. Indien u een onderwerp in de OR besproken wilt hebben dan horen wij graag van u. Wilt u lid worden van de ouderraad of een keer een vergadering bijwonen? Of wilt u op een andere manier een bijdrage leveren aan de OR? In alle gevallen kunt u contact met ons opnemen via een e-mail naar [email protected].

Even voorstellen...

Hieronder stelt de OR van de locatie Van der Waalslaan zich aan u voor:

Stefan Leeuwenkuijl
(penningmeester)
"Mijn dochter is in 2017 gestart met haar vwo-opleiding aan de Van der Waalslaan.
Tijdens een van de open dagen wees Dhr. Gerritsen op de noodzaak van een goede band tussen leerling, ouders/verzorgers en de school. Hij sprak toen ook over de rol van de ouderraad in dit proces en gaf daarbij aan dat deze wel wat versterking kon gebruiken. Aangezien ik mij toch al had voorgenomen om bij de middelbare schoolperiode van mijn kinderen meer betrokken te zijn bij school in de vorm van deelname in een commissie, leek mij dit het uitgelezen moment om toe te treden tot de ouderraad. Als lid van de ouderraad krijg je meer inzicht in de vraagstukken die leven bij de drie peilers die gezamenlijk moeten bijdragen tot een leuke, leerzame, uitdagende en afgeronde middelbare schoolopleiding binnen een veilige en gezonde leeromgeving.


Dus mocht u vragen, verbeterpunten, suggesties of hulp nodig hebben om als onderdeel van het drieluik dat gezamenlijke doel te verwezenlijken, schroom dan niet en spreek mij aan of mail ons.''

Simone Alberts

"Ik ben de moeder van 2 kinderen: dochter Amy Jane is mijn eerste kind op het voortgezet onderwijs (VWO+), zoon Tobias zit nog op CBS Drakensteyn. Ik ben op de basisschool altijd betrokken geweest bij allerlei activiteiten en heb dit goed ervaren door de waardering die ik kreeg. Het lijkt mij leuk dit voort te zetten op het voortgezet onderwijs. Als ouder heb ik de ervaring dat mijn betrokkenheid bij de school ook persoonlijk meehelpt ontwikkelen met mijn kind. De ontwikkelingen op scholen kunnen zo snel gaan dat je het van een afstandje niet allemaal bij kunt houden. Zo blijf ik up-to-date en weet ik hoe ik ze door het schooltraject kan begeleiden. Mijn ervaring is ook dat het motiverend op je kind werkt. Daarnaast is het leuk om de school en daarmee andere kinderen en andere ouders te helpen. Ik verheug me op deze nieuwe uitdaging en het leren kennen van nieuwe mensen, ideeën uitwisselen, etc."

Linda ter Halle"Ik ben moeder van twee kinderen. Onze dochter is dit schooljaar gestart op Bonhoeffer College van der Waalslaan (1 HAVO/WVO) en onze zoon zit nog in groep 7 van de basisschool. Gelijk bij de start van het nieuwe schooljaar heb ik mee aangemeld bij de Ouderraad. De reden dat ik me aan heb gemeld, is dat ik het belangrijk vind om betrokken te zijn bij het onderwijs van mijn kind. Uiteraard hoor je de verhalen waarmee je kind uit school komt, maar als lid van de ouderraad kun je deze informatie ook weer gebruiken om een positieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Je kunt dus echt als klankbord fungeren. De ouderraad mag de schoolleiding en de medezeggenschapsraad van de school ook adviseren over vraagstukken en ontwikkelingen die leven en ik vind het fijn om door deelname aan de OR hier in mee te kunnen denken. Op deze manier hoop ik de belangen van zowel de kinderen als de ouders en de school te kunnen behartigen. En een bijdrage te kunnen leveren aan een positief schoolklimaat waar iedereen een fijne tijd heeft, zichzelf kan zijn en zich maximaal kan ontwikkelen."
Jeroen Verplanke

"Mijn naam is Jeroen Verplanke. Ik ben 50 jaar en mijn dochter Roos zit dit jaar in 2 VWO. Ik ben zelf werkzaam als onderwijsmanager bij de Universiteit Twente en heb jarenlange ervaring in de medezeggenschap binnen het hoger onderwijs. Vanuit die ervaring hecht ik een groot belang aan het informele overleg tussen de schoolleiding, de ouders en de leerlingen. Voordat formele besluiten genomen kunnen worden door de schoolleiding, is namelijk wederzijds begrip en draagvlak nodig. De ouderraad is een belangrijk orgaan om dit te behalen. Ik neem graag deel aan de ouderraad om de schoolleiding te helpen haar richting te bepalen."

Yausef Cengiz"Ik heb 2 dochters en 1 zoon waarvan mijn oudste dochter Ilya net klaar is met haar opleiding en inmiddels begonnen is aan haar studie Media en Vormgeving aan het ROC in Enschede. Mijn jongste dochter Lara is net begonnen aan de HAVO/VWO en mijn zoon Alex zit nog op de basisschool. De afgelopen 4 jaar was ik actief als ouder in de ouderraad aan het Carmelcollege in Losser waarvan het laatste jaar als voorzitter. Mijn keuze om deel te nemen aan de ouderraad is dat ik liever meepraat en meedenk dan dat ik aan de zijlijn sta. Ik heb ervaren dat de kennis en ervaring van mede ouderraadsleden zorgt voor een betere communicatie en tevens een grote bijdrage levert bij te nemen beslissingen. Daarnaast zorgt deelname aan de ouderraad ervoor dat je meer betrokken raakt bij de ontwikkelingen binnen de school. Met mijn ervaring binnen de ouderraad wil ik graag samen met andere leden van de ouderraad een positieve bijdrage leveren aan deze school."
Marieke Kieft"Onze dochter zit inmiddels in 4VWO. Sinds ruim 2 jaar maak ik deel uit van de ouderraad en dat doe ik met veel plezier. Gevraagd en ongevraagd denken we met een kritische maar gezellig club ouders mee met alles wat er speelt binnen de school. Door te bespreken wat er thuis aan de keukentafel naar voren komt, leveren we naar mijn overtuiging waardevolle input voor school. Als ouderraad worden we soms extra uitgebreid geïnformeerd over specifieke onderwerpen. Bovendien dragen we actief bij tijdens bijvoorbeeld de open dagen en organiseren we het Oudercafé en de Ouderacademie."
Kim van Seijen"Mijn naam is Kim van Seijen, moeder van twee kinderen. Mijn zoon zit in 3 havo en mijn dochter in 1 mavo/ havo. Ik werk zelf op een basisschool waardoor ik in de basisschool periode van mijn kinderen niet veel heb kunnen helpen op hun basisschool. Mijn voornemen was dan ook wanneer het zou kunnen ik nu meer betrokken wil zijn bij de school. Toen ik het bericht zag dat ze nieuwe ouders zochten voor de ouderraad, heb ik me opgegeven. Het lijkt interessant om mee te denken over zaken die op dit moment spelen en te helpen bij een positieve sfeer op deze school."
Niels Sevensma"Tristan Sevensma, mijn jongste kind, bezoekt sinds 2022 het Bonhoeffer College, nadat wij vanuit een tienjarig verblijf in Oostenrijk en Duitsland terugverhuisden naar onze vertrouwde regio. Tristan is de jongste van 3 kinderen, zijn zussen zijn 23 en 25 jaar oud. Je kunt je voorstellen dat hij als broekie van 14, van hen veel begeleiding krijgt. Nu de oudere zussen van Tristan deels zelfstandig zijn, wilde ik mij graag richten op de school van Tristan. Ik bezocht de scholen in het verleden ook altijd wel actief, maar nooit nam ik werkelijk deel aan bijvoorbeeld een ouderraad. Nu ik in staat ben om (nog) meer tijd te besteden aan de school van mijn kind, wil ik deze kans graag nemen. Niet alleen interesseert het mij zeer, hoe de school achter de schermen functioneert, het leek mij ook bijzonder daar vanuit deze positie deelgenoot van te mogen zijn en iets toe te kunnen voegen aan ontwikkelingen. Verder is het voor mij persoonlijk voornamelijk zingeving en betrokkenheid wat mij motiveert. Ik mocht ooit een paar keer voor een klas staan, om workshops te geven aan pubers. Ik had al veel respect voor docenten, dat is nadien zeker nog gegroeid.


Als mens sta ik positief in het leven, en benader ik elke uitdaging vanuit de mogelijkheden. Ik houd het (algemene) doel voorogen en kijk naar wat er nodig is. Daarbij stel ik niet mijn persoonlijke doel of mening in de voorgrond. Voor mij bleek de uitkomst waarbij iedereen wint, altijd de beste.

Scholen stralen een bepaalde energie uit, het is de jeugd, de jonge generatie die daar zijn eerste stappen zet en zich ontwikkelt. Ik vind dat bijzonder. Als ik terugdenk aan mijn schooltijd, dan was dit de mooiste tijd uit mijn jeugd. Vooral bepaalde mensen binnen het schoolwezen, zowel zichtbaar als ook minder zichtbaar, maakten daar een groot verschil. Dit is tekent voor het gehele verdere leven van een persoon. Mocht ik op enigerlei wijze voor de kinderen, niet alleen mijn eigen zoon, een positieve bijdrage kunnen leveren, dan kan ik dat als lid van de OR wellicht doen."

Frank Broeze
Veli Irturk
Suzanne Fahner
Suzan Hemmers
Anne Mechteld Mosman